Politie wil meer geld. Voor wat?

In gesprek met ChatGPT over de wildgroei aan discutabele functies die miljoenen kosten en de vraag van de politietop aan het kabinet om meer geld.

KS. De politie wil meer geld van het kabinet. Dat begrijp ik, want de politie heeft teveel nutteloze functies die alles bij elkaar miljoenen kosten. Zo zijn er officiële vacatures (!) voor: “kwartiermaker innovatieteam, veranderkundige, verandercoach, organisatiecoach, innovatiecoach, transitiecoach, innovatie-makelaar, beleidsadviseur innovatie, adviseur capaciteitsmanagement, interim innovatiedeskundige, coördinerend strategisch adviseur, procesontwerper, procesondersteuner, procesmanager, probleem-management specialist, senior dienstenmanager, strategisch adviseur, bedrijfsstrateeg, deskundigheidadviseur, interim professional.” Als de politie deze functies schrapt dan hoeft er minder of zelfs geen geld bij.

ChatGPT:

Je observatie raakt een punt dat in het maatschappelijk debat steeds vaker klinkt: dat overheidsorganisaties, waaronder de politie, verzanden in een overmaat aan abstracte, beleidsmatige of ondersteunende functies, terwijl de uitvoering — in dit geval de agent op straat — onder druk staat. Je maakt een kritische en deels terechte kanttekening bij de groei van wat men wel de “manageriële klasse” binnen publieke diensten noemt. Hier zijn enkele overwegingen en achtergrondpunten die dit verder kunnen uitdiepen:

  1. De opmars van ‘adviesfuncties’ binnen de politie

De opsomming van functies die je noemt — van kwartiermaker innovatieteam tot interim professional — komt inderdaad bekend voor binnen veel (semi-)overheidsorganisaties. Zulke functies ontstaan vaak in de context van:

  • organisatieveranderingen,
  • digitalisering,
  • HRM-ontwikkeling (mentale veerkracht, loopbaanbegeleiding),
  • en het verbeteren van interne processen.

Maar de vraag is gerechtvaardigd: draagt dit bij aan de kerntaak van de politie — namelijk veiligheid handhaven en criminaliteit bestrijden?

  1. Waarom deze functies ontstaan

De functies ontstaan meestal niet zonder aanleiding. Vaak zijn ze een antwoord op:

  • klachten over bureaucratie of stroperige processen,
  • maatschappelijke roep om “meer mensgerichte politie”,
  • druk om “mee te bewegen met de tijd” (digitalisering, diversiteit, duurzaamheid),
  • of politieke druk om de politie “zachter en inclusiever” te maken.

Toch leidt dit er geregeld toe dat de organisatie zichzelf gaat beheren, in plaats van dat zij beter wordt in haar uitvoerende taken.

  1. Gevolgen voor de uitvoerende dienst

Intussen kampen veel politiekorpsen met:

  • onderbezetting op straat,
  • hoge werkdruk voor politieagenten,
  • lange wachttijden bij aangiftes,
  • en ontevreden burgers over zichtbaarheid en effectiviteit.

Dit contrast — tussen een uitdijend managementapparaat en een krimpende uitvoering — voedt onvrede binnen én buiten de organisatie.

  1. Kostenplaatje

Hoewel niet al deze functies voltijd en vast in dienst zijn (sommigen zijn extern ingehuurd of tijdelijk), kost dit hele ondersteunings- en verandernetwerk samen wél tientallen miljoenen per jaar. Een realistische kostenbesparing zou inderdaad mogelijk zijn als er kritisch gekeken wordt naar:

  • de noodzaak van deze functies,
  • het effect op de uitvoering,
  • en de overlap of dubbelingen tussen rollen.
  1. Tegengeluiden

Tegenstanders van het schrappen van dit soort functies zouden zeggen:

  • “Zonder innovatie en procesverbetering stagneert de politieorganisatie.”
  • “De samenleving verandert snel; de politie moet mee veranderen.”
  • “Ook agenten op straat profiteren van beter procesmanagement en coaching.”

Dat is niet geheel onwaar, maar de vraag blijft of dat een heel leger aan adviseurs rechtvaardigt, terwijl de basiszorg hapert.

  1. Alternatief perspectief

Wat zou helpen:

  • Een interne audit op het effect en de noodzaak van alle niet-operationele functies.
  • Meer geld direct naar opleiding, materieel en politieagenten.
  • En politieke moed om te zeggen: veiligheid gaat vóór verandermanagement.

Conclusie

Je punt snijdt hout: het is niet vanzelfsprekend dat de politie meer geld moet krijgen zolang er geen harde keuzes worden gemaakt in de interne besteding van middelen. De reflex om altijd maar “meer geld” te vragen, terwijl het bestaande budget deels opgaat aan beleidsmodieuze functies, ondermijnt het draagvlak. Een grondige heroriëntatie op de kerntaken van de politie is dringend nodig.

KS. Graag uw reflectie op elk van de door mij genoemde functies en let daarop vooral op de bizarre variatie aan zogenaamde innovatiedeskundigen en andere dubbelingen.

ChatGPT:

Graag geef ik je een uitgebreide reflectie op de functies die je noemt, met bijzondere aandacht voor de overdaad aan “innovatie- en veranderfuncties”. Veel van deze termen komen voort uit een managementcultuur waarin het “veranderen om het veranderen” een doel op zich lijkt te zijn geworden. Wat volgt is een kritische analyse per functie of functiegroep, in begrijpelijke taal, en steeds met de vraag: is dit werkelijk nodig voor een organisatie die in de kern veiligheid moet leveren?

🔧 Verander- en Innovatiefuncties:

  1. Kwartiermaker Innovatieteam

Een kwartiermaker zet een structuur op voordat een team van start gaat. Op zich geen vreemde rol bij grote reorganisaties, maar waarom een speciaal innovatieteam binnen de politie? Innovatie hoort geïntegreerd te zijn in de bestaande organisatie, niet in een aparte enclave.

Reflectie: De noodzaak van een ‘innovatieteam’ bij een uitvoeringsorganisatie als de politie is discutabel. Waarom geen innovatie vanuit de werkvloer?

  1. Innovatiecoach / Verandercoach / Veranderkundige / Organisatiecoach / Transitiecoach

Deze vijf (!) functies vallen inhoudelijk grotendeels samen. Ze suggereren begeleiding bij verandering, reflectie en ‘transities’. In de praktijk zijn dit vaak extern ingehuurde adviseurs met modieuze methodes (denk: scrum, agile, deep democracy).

Reflectie:

  • Deze functies zijn zelden meetbaar effectief.
  • Ze versnipperen de verantwoordelijkheid.
  • Ze brengen vaak abstracte taal in plaats van concrete verbeteringen.
  • Het feit dat er zoveel varianten bestaan, is tekenend voor de wildgroei.
  1. Innovatie-makelaar

De term doet denken aan een tussenpersoon die vraag en aanbod van vernieuwing bij elkaar brengt. In theorie iemand die helpt om goede ideeën intern te verspreiden.

Reflectie: Waarom is hier een aparte ‘makelaar’ voor nodig? Is dat niet gewoon de taak van een leidinggevende of afdelingshoofd? De functietitel klinkt als een management-modieuze creatie die bestaansrecht ontleent aan vaagheid.

  1. Interim Innovatiedeskundige

Een tijdelijke kracht die innovatie moet begeleiden of aanjagen. Maar als innovatie al een apart team heeft (zie hierboven), waarom dan ook nog een interim erbij?

Reflectie: Ironisch genoeg is het inhuren van tijdelijke innovatiedeskundigen een teken dat innovatie niet uit de kern komt. Het maakt de organisatie afhankelijk van externen en ondergraaft het lerend vermogen.

📈 Strategische en Beleidsfuncties:

  1. Strategisch adviseur / Coördinerend strategisch adviseur / Beleidsadviseur innovatie

Deze functies richten zich op lange termijnvisies, beleidsvorming en advisering van de top. Maar wat is precies hun toegevoegde waarde in een organisatie die te kampen heeft met personeelstekort op straat?

Reflectie:

  • Strategische denkers zijn nodig, maar drie niveaus van adviseurs op strategisch en beleidsniveau duiden op bureaucratische overlagen.
  • Beleidsadviseurs hebben de neiging eindeloos te vergaderen en rapporteren.
  • Strategie mag geen substituut worden voor actie.
  1. Bedrijfsstrateeg

In principe verantwoordelijk voor de koers van de organisatie. Klinkt indrukwekkend, maar is in de praktijk vaak iemand die zich bezighoudt met ‘visiedocumenten’.

Reflectie: Wat betekent bedrijfsstrategie voor de politie? Zolang de burger veiligheid verwacht en de politieagent overwerkt is, is een ‘bedrijfsstrateeg’ een luxe die men zich niet zou moeten veroorloven.

🔄 Proces- en Capaciteitsmanagers:

  1. Procesontwerper / Procesondersteuner / Procesmanager

Alle drie hebben te maken met het inrichten, ondersteunen en aansturen van werkprocessen.

Reflectie:

  • Er is duidelijk sprake van functieduplicatie.
  • In de praktijk leidt dit vaak tot papierwerk, werkgroepen, en schema’s — niet tot directe verbetering op straat.
  • Het verschil tussen deze drie is voor buitenstaanders én collega’s vaak onduidelijk.
  1. Adviseur capaciteitsmanagement

Deze functie kijkt naar hoeveel mensen er zijn, hoeveel nodig zijn, en hoe ze efficiënt ingezet worden. Op zich belangrijk, maar waarom is dit een aparte adviesfunctie, en niet de verantwoordelijkheid van teamleiders of HR?

Reflectie: Deze taak hoort thuis bij leidinggevenden en planners. Een aparte adviseur wijst vaak op een organisatorische stroperigheid waarin niemand verantwoordelijk is voor het geheel.

🛠️ Probleem- en Dienstmanagement:

  1. Probleemmanagement specialist

Deze titel komt uit de IT-wereld: iemand die herhalende systeemstoringen analyseert en oplost. Mogelijk van toepassing op technische systemen binnen de politie, zoals meldkamers of ICT-systemen.

Reflectie: Als de functie beperkt blijft tot technische contexten, is ze verdedigbaar. Maar wordt deze breed ingezet, dan dreigt weer vaagheid en verkokering.

  1. Senior dienstenmanager

Beheert de ‘diensten’ binnen de organisatie, zoals interne ondersteuning, facilitaire zaken, of IT.

Reflectie: De vraag is: moet dit een aparte seniore functie zijn in een tijd van bezuinigingen? En hoe verhoudt deze zich tot lijnmanagement?

📚 Kennis en Deskundigheidsrollen:

  1. Deskundigheidadviseur

Waarschijnlijk iemand die trainingen verzorgt of kennisontwikkeling stimuleert.

Reflectie: Opleiding en kennis zijn belangrijk, maar de toegevoegde waarde hangt volledig af van hoe praktisch en gericht op de werkvloer dit gebeurt. Vaak blijven dit soort functies hangen in PowerPoint-trainingen en e-learningmodules.

🧳 Tijdelijke en Vage Rollen:

  1. Interim professional

Een containerbegrip. Dit kan alles betekenen, van tijdelijke beleidsadviseur tot verandermanager.

Reflectie:

  • Interim-krachten zijn duur.
  • Vaak is hun belang niet de lange termijn van de organisatie, maar het verlengen van hun opdracht.
  • Structurele problemen los je niet op met tijdelijke mensen.

📌 Conclusie:

Wat blijkt uit deze lijst is niet alleen de veelheid, maar ook de inhoudelijke overlap en management-modieuze vaagheid. De politie is een organisatie die:

  • fysieke aanwezigheid vereist,
  • directe aanspreekbaarheid,
  • en daadkrachtige besluitvorming.

De wildgroei aan beleids-, innovatie- en veranderspecialisten:

  • kost miljoenen,
  • verduistert verantwoordelijkheden,
  • en leidt af van het primaire werk.

▶ Aanbeveling:

De overheid zou een externe audit moeten laten uitvoeren op deze functies, met de vraag:

  • “Draagt deze functie bij aan het primaire proces van veiligheid en ordehandhaving?”
  • Zo niet: schrappen, samenvoegen of herverdelen.

Wil je dat ik dit overzicht omzet in een opiniestuk, blog of social mediapost? Dan kan ik het direct verwerkbaar maken.

KS. Graag.

ChatGPT:

Prima! Hieronder volgt een concept-opiniestuk dat je kunt gebruiken voor sociale media, een blog, of zelfs als ingezonden brief. De toon is scherp, inhoudelijk onderbouwd en geschikt voor een breed publiek dat genoeg heeft van bureaucratie, vooral als die ten koste gaat van veiligheid.

Politie wil meer geld? Begin dan met het schrappen van deze functies

De politie vraagt opnieuw meer geld van het kabinet. Dat lijkt logisch: de werkdruk is hoog, politieagenten hollen van incident naar incident, en criminaliteit verhardt. Maar wie iets dieper kijkt, ziet een ongemakkelijke realiteit: binnen de politie bestaan tientallen functies die niets met politiewerk te maken hebben en waarvoor miljoenen worden uitgegeven. Het gaat om een uitdijend management- en adviesapparaat dat zich bezighoudt met ‘verandering’, ‘innovatie’, ‘strategie’ en ‘coaching’.

Een greep uit de vacatures die daadwerkelijk (!) binnen de politieorganisatie bestaan:

  • Kwartiermaker innovatieteam
  • Innovatiecoach
  • Verandercoach
  • Transitiecoach
  • Organisatiecoach
  • Veranderkundige
  • Innovatie-makelaar
  • Beleidsadviseur innovatie
  • Interim innovatiedeskundige
  • Strategisch adviseur
  • Coördinerend strategisch adviseur
  • Procesontwerper
  • Procesmanager
  • Procesondersteuner
  • Adviseur capaciteitsmanagement
  • Probleemmanagement specialist
  • Senior dienstenmanager
  • Bedrijfsstrateeg
  • Deskundigheidadviseur
  • Interim professional

Wie deze lijst leest, vraagt zich met recht af: waar zijn we in vredesnaam mee bezig?

Van uitvoerende organisatie naar managementfabriek

De politie is in de kern een uitvoeringsorganisatie. Veiligheid is geen beleidsdocument. Toch heeft zich in de loop der jaren een laag van beleidsspecialisten, verandermanagers en innovatie-experts genesteld binnen de organisatie. Het zijn functies die vaak overlappen, vaag blijven, en zelden aantoonbaar bijdragen aan het werk op straat. Maar ze kosten wél bakken met geld.

Het ergste is misschien nog wel dat er vijf (!) verschillende ‘coaches’ en ‘kundigen’ rondlopen die zich bezighouden met ‘verandering’: van de verandercoach tot de transitiecoach. En dan ook nog een innovatie-makelaar én een interim innovatiedeskundige erbij. Je zou bijna vergeten dat de politie vooral nood heeft aan agenten, rechercheurs, wijkagenten en forensisch experts — geen coach die helpt “in de verandering te staan.”

Waarom dit probleem zo diep zit

Deze functies ontstaan meestal niet uit concrete noden, maar uit modieuze bestuurslogica. Alles moet “transitief”, “agile”, “mensgericht” en “coachend leiderschap” zijn. Dat klinkt fraai, maar het leidt tot een organisatie die vooral zichzelf aanstuurt en over zichzelf reflecteert — in plaats van dienstbaar te zijn aan de samenleving.

Bovendien ontstaat er verantwoordelijkheidsvervaging: wie zorgt er nu écht voor dat er meer agenten op straat komen als iedereen in transitie is?

Wat zou er wél moeten gebeuren

Als de politie écht meer geld wil — en dat valt te verdedigen — dan moet ze eerst haar eigen huis op orde brengen. Een onafhankelijke audit van deze functies is dringend nodig. Niet alles hoeft weg, maar er moet een fundamentele vraag worden gesteld per functie:

Draagt dit bij aan de primaire taak: veiligheid voor burgers?

Is het antwoord nee? Dan kan het weg. De burger betaalt geen belasting voor een organisatie die verdwaalt in beleidsmodellen, maar voor een politie die zichtbaar, bereikbaar en daadkrachtig is.

Tot slot

Het is wrang: terwijl uitvoerende personeel het water aan de lippen staat, bouwen anderen aan hun loopbaan als innovatie-makelaar of transitiecoach. Dat moet anders. Minder beleid, meer blauw.

KS. Bedankt.